Hatsjie, wel netjes in de elleboog natuurlijk!


Geen corona, maar hooikoorts!

Een vervelend kwaaltje als al die pollen weer door de lucht vliegen.

 

Kun je daar met voeding iets aan doen?

Dat kan. Anders had ik deze blog als voedingsdeskundige niet voor je opgesteld..

 

Let’s get to the point!

 

Wat gebeurt er in het lichaam van iemand met hooikoorts klachten?

Het immuunsysteem reageert op de pollen (indringers) van buitenaf, maar raakt er zo door getriggerd dat het overactief wordt en het stofje histamine gaat aanmaken.

Histamine verwijdt de bloedvaten en de slijmvliezen zwellen op en gaan meer slijm produceren.

Maar hoe kan het nou dat net jij die klachten ervaart en een ander niet?

 

1. Je slijmvliezen functioneren niet optimaal.
Deze bevinden zich niet alleen in de neus, maar ook in de darmen, longen, huid etc. Ze laten namelijk stoffen, in dit geval pollen, door die ze eigenlijk buiten moeten houden. Dat kan komen door een verkeerd voedingspatroon, (chronische)stress, antibiotica en ander medicijngebruik, bacteriën enz.
2. Chronische stress

Ons lichaam verbruikt veel vitamines, mineralen en voedingstoffen op het moment dat er stress is. Logisch, want het lichaam wil altijd overleven en zal daardoor eerst de voorraad uit eigen beheer halen. Tijdelijk kan het dit goed aan, maar op de lange termijn lijdt het immuunsysteem daar enorm onder, met alle gevolgen van dien.

Overigens hoef je stress niet altijd te merken, er kan namelijk ook stress in je lijf ontstaan door verkeerde voeding, maar ook door blootstelling aan bepaalde gifstoffen zoals luchtvervuiling, straling, of uit cosmetica e.d.

 

3. Histamine-rijke voeding

Dan komen we aan bij het laatste punt en dat is uiteraard voeding.

In het begin van deze vlog beschreef ik dat het lichaam meer histamine aanmaakt, maar histamine zit ook in bepaalde voedingsmiddelen, in heel veel zelfs.Door deze voeding met regelmaat te eten, kan er een overschot ontstaan, wat het lichaam niet weggewerkt krijgt en waardoor een ophoping ontstaat, wat de klachten verergert en op lange termijn zelfs een lekkende darm kan veroorzaken.

 

Geheel histamine-vrij eten kan niet, maar je kunt wel opletten met o.a. de volgende voedingsmiddelen en deze even tijdelijk minderen:

  • Tomaat
  • Kaneel
  • Yoghurt, kaas en overig gefermenteerd voedsel (zuurkool)
  • Varkensvlees
  • Pinda’s
  • Azijn
  • Olijven
  • Vis uit blik
  • Drop en chocolade
  • Alcohol
  • Frisdrank
  • Koffie en zwarte thee

En vooral restjes eten die je bewaart en een dag later bijvoorbeeld opeet zijn zeer histaminerijk!

Het klopt dat ook juist in heel veel gezonde producten veel histamine zit, daarom kun je niet histamine-vrij eten, maar er wel enigszins op letten.

 

Wat kun je er nog meer aan doen?

  • Het supplement DAO-enzym gebruiken. Dit enzym breekt namelijk de histamine af. We maken het ook zelf aan, maar lang niet altijd voldoende, zeker niet bij hooikoorts klachten.
  • Extra vitamine C gebruiken, omdat deze de productie van histamine remt.En tevens verhoogt het je weerstand!!! Zeker in deze tijden super belangrijk.
  • En mijn laatste tip, zorg voor voldoende goede vetten die ontstekingsreacties, zoals hooikoorts, remmen.

Heeft dit vragen opgeroepen, waardoor je meer wilt weten?

Dan bied ik jou een voedingscheck, waarbij ik samen met jou ga kijken in hoeverre jou voedingspatroon bijdraagt aan jouw weerstand en gezondheid.

 

Heb je daarna behoefte aan meer?

Dan ondersteun ik je graag bij wat je allemaal wél kunt eten.

De keus is aan jou uiteraard.

 

Vond je deze blog interessant?

Deel hem dan vooral met familie, vrienden en geïnteresseerden.