7-tips voor HEalthy holidays


De feestdagen komen langzaam maar zeker dichterbij!

 

Voor veel mensen is december een maand van vele etentjes en ongezonde dingen. We koppelen dit aan een gevoel van gezelligheid: ‘’Het hoort er nu eenmaal bij’’ is een uitspraak die ik vaak hoor.

 

In januari gaan we massaal meer bewegen en sporten om 'de kerstkilo's eraf te sporten'.  

 

Dat is op zich niet verkeerd, maar wel vanuit de verkeerde intentie: Je helemaal laten gaan en vervolgens met een schuldgevoel gaan sporten.

Natuurlijk is het super als jij in januari de draad weer oppakt en natuurlijk mag je je eens laten gaan.

 

Bedenk alleen waarom je dit doet.. omdat je denkt dat het zonder niet compleet is? Of omdat je denkt dat je al die verleidingen niet kunt weerstaan?

Misschien ben je je er niet van bewust en doe je het simpelweg vanuit een gewoonte.

 

Ik herken mezelf hier ook in hoor, maar ik merkte met wat voor beladen gevoel ik dan aan de kersttafel zat.. En daar had ik uiteindelijk vooral mezelf mee.

 

Herken jij je ook hierin? Dan heb ik een aantal tips om er anders tegenaan te kijken:

 

  1. Samen eten is gezellig, maar eet niet om het gezellig te hebben.  

Eten ondersteunt de verbinding met een ander, omdat je iets kan delen samen. Maar eten om het gezellig te hebben is natuurlijk foute boel. In principe zijn eten en gezelligheid 2 dingen die los staan van elkaar staan. Probeer dat ook zo te bekijken

 

          2. Laat eten niet bepalen hoe jij je voelt!

 

Gezelligheid creëer je door tijd met elkaar door te brengen, samen te versieren, kaarsjes aan te steken, een leuk bordspelletje te doen of een goed gesprek te voeren. Eigenlijk hele cliché dingen, die je misschien al doet. Door te zoeken naar dingen die jou een goed gevoel geven leg je de focus op wat écht belangrijk is. Eten is daar een aanvulling op en niet datgene wat jouw humeur bepaalt.

 

           3. Jij hebt de regie! 

 

Hoeveel je eet en wát je eet bepaalt niemand anders dan jij zelf! Je hoeft jezelf niet te straffen door jezelf niets te gunnen, maar je hoeft je ook niet helemaal te laten gaan. Ben je bewust van wát je naar binnen stopt. Je wordt natuurlijk echt niet dik en ongezond van een keer wat extra’s, maar wel als je buiten proporties eet

 

           4.  Blijf jezelf!

 

Je hoeft niet met alle winden mee te waaien en daarom maar niets over te slaan. Je mag gerust nee zeggen en je eigen plan trekken. Daar hoeft niemand over te oordelen, want het is jouw lichaam!

 

           5. Je hoeft niet altijd ÉN ÉN.

 

Kies je voor iets 'ongezonds'. Geniet er dan ook met volle teugen van en pak jezelf daarna weer op. Chocolade, alcohol en overige versnaperingen zijn lekker, maar voorzien jouw lichaam niet van zijn nodige brandstof. Doe gerust een keer mee, maar zeg ook een keer nee!

 

           6. Maak waar mogelijk bewuste keuzes.

 

Kies voor producten die vullen en voeden zoals groenten, fruit, zaden, pitten, noten en ook vlees en vis in proporties. Varieer hier zoveel mogelijk in en kies voor zo onbewerkt mogelijk. Dan zit je altijd goed.

 

           7. Relax, take it easy en relativeer!

 

Als er iets ongezond is dan is het stress. De decembermaand is 1 van de 12 maanden. Je wordt niet ineens 10kg zwaarder in die periode, dat gebeurt eerder door verkeerde gewoonten in de overige maanden.

Ben je bewust van je porties en geniet vooral van de mensen om je heen! 

 

Ik wens je zorgeloze feestdagen waarbij je lekker tot rust komt met de mensen die je lief hebt!

 

Liefs,

 

Robin

 

En wil je me graag een vraag stellen?

7


Vond je deze blog interessant? En zou je hem graag delen op je Facebook, Linked-In of iemand verzenden per mail?