3-tips om op natuurlijke manier je weerstand te verhogen.

Alhoewel ik deze blog op elk moment zou kunnen plaatsen, voel ik nu het uitgelezen moment om mijn visie met jullie te delen. Laten we met zijn allen bewust kijken naar wat wij als mens kunnen doen voor onszelf. Er is namelijk al genoeg paniek en angst ontstaan..

 

En dat zijn voor mij basiszaken die ik al roep sinds ik met mijn praktijk als natuurvoedingsadviseur gestart ben..

De eerste en meteen de belangrijkste!

 

1.       Zorg ervoor dat je weerstand zo optimaal mogelijk is.

 

Laat ik voorop stellen dat ik daarmee niet zeg dat we het geheel voorkomen, maar je kunt wel ervoor zorgen dat je afweer en immuunsysteem zoveel mogelijk in balans blijven.  

En dat kun je op verschillende manieren doen. Onder andere door het te ondersteunen met vitamine C.

 

Vitamine C zit in diverse voedingsmiddelen, échter mogen wij in tijden als deze gerust 3g per dag nuttigen, want die hoeveelheid is nodig om onze afweerstof interferon in gang te zetten.

Het liefst verspreidt over de dag, dus bijvoorbeeld 3x op een dag 1000mg.

En die hoeveelheid kunnen wij niet constant genoeg uit onze voeding halen!

 

Maar er is een behoorlijk verschil in suppletie wat betreft kwaliteit en opneembaarheid.

Vraag me gerust als je graag wilt weten welke je het beste kunt aanschaffen en hoe je dit kunt inzetten.

 

2.       Zorg goed voor je darmflora, daar begint je weerstand!

 

Onze darmen vormen de basis van onze weerstand, dus laten we deze wat extra aandacht geven in deze tijd. Dat houdt in dat je zoveel mogelijk voedingsstoffen weert die onze darmen niet fijn vindt. Suikers, cafeïne, witmeelproducten, sommige granen, alcohol, zuivel enzovoorts ondermijnen onze weerstand!

 

Een orthomoleculair voedingspatroon bestaat in de basis uit groenten, aangevuld met goede vetten en eiwitten, waarbij veel aandacht is voor het opbouwen van het lichaam met de juiste voeding in de juiste verhoudingen en combinaties.

 

3.       Geef daarom groenten de hoofdrol.

 

Het lijkt een ingetrapte deur, maar ik kan het niet vaak genoeg zeggen.

Geef groenten absoluut de hoofdrol op het bord!

 

·         Ze bevatten veel vitaminen en mineralen zoals kalium, magnesium en calcium .

·         Voorkomen dat ons lichaam gaat verzuren.

Hoe meer een lichaam verzuurt, hoe eerder ziekteverwekkers ons lichaam kunnen binnendringen.

·        Vezels! Groenten bevatten heel veel verschillende en hebben een antioxiderende werking, die ervoor zorgen dat we afval- en gifstoffen voldoende worden afgedreven.

Vooral koolsoorten hebben een hoog gehalte antioxidanten.

·         Gebruik volop knoflook, ui, gember, kurkuma enzovoorts, die helpen ons lichaam bij het ontgiften.

 

‘’ Ja, maar die eet ik al heel veel? Dan krijg ik toch wel voldoende vitamine C binnen?’’

 

Was dat maar zo gemakkelijk! Helaas kan ons lichaam daar onvoldoende voorraad uit halen.

En zeker in tijden als deze onze vitamine C hoog blijven, om op die manier onze weerstand zo optimaal mogelijk te houden.

 

Heeft het bij jou de nodige vragen opgeroepen? 

Of wil jij het liefst een persoonlijk plan, waarmee je je lichaam opbouwt en je weerstand hoog houdt?

En daarbij vooral praktische ondersteuning in de vorm van eenvoudige maaltijd- en kook ideeën, zonder moeilijke ingrediënten?