Ik ga op vakantie en ik neem...


Afgelopen week vroeg ik via sociale media wat voor jullie ‘t  meest waardevol is om te lezen:

 

Meeneemtips voor op vakantie of tips om gezond te uiteten op vakantie. De meerderheid koos voor tips om gezond uiteten te gaan.

 

Ik begrijp die keuze  heel goed. Je denkt vaak dat een gezonde leefstijl en uiteten niet samen kunnen gaan. Dat ligt anders, als je de juiste keuzes kunt maken. 

 

 

 

Ik weet nog toen ik net voor mezelf had besloten volgens de ‘orthomoleculaire principes’ (lees gezond) wilde eten. Ik dacht écht dat er niets over bleef als een bak sla. Daardoor vond ik uiteten eerder een stress dan dat het iets was waar ik naar uitkeek.  Dat veranderde toen ik er anders tegenaan ging kijken.  Want je kunt het zo bont maken als je zelf wilt. En bovendien zijn gezonde opties tegenwoordig steeds makkelijker!

 

Ik wil jullie die worsteling besparen en deel daarom mijn belangrijkste tips met jullie:

  1. Kies een gerecht met 1 eiwitbron in de vorm van vlees of vis. Beter niet gecombineerd met elkaar en zeker niet met kaas,  zoals bijvoorbeeld carpaccio.  Dit maakt het zwaar verteerbaar.
  2. Kies voor gevogelte(kip/kalkoen) , vis , wild en laat varkensvlees achterwege!  Varkensvlees bevat veel verzadigde vetten en een varken is  vaak minder ‘zuiver’ vlees dan andere eiwitbronnen.
  3.  Je kunt ook prima uit plantaardige voedingsbronnen je eiwitten halen!  In de vorm van verse peulvruchten zoals taugé, sperziebonen of peultjes, champignons, paddenstoelen, zaden, pitten of noten. Probeer wel de zwaardere peulvruchten zoals kidneybonen en kikkererwten te vermijden. Deze zijn voor ons lichaam erg moeilijk te verwerken.
  4. Speur de menukaart af op groenten. Want naast je eiwitbron is het belangrijk voldoende groente te eten. Groenten zorgen namelijk voor ontzuring van je lichaam, terwijl eiwitten juist je lichaam verzuren! Vooral bij roodvlees zoals bief is dit erg belangrijk.
  5. Laat de koolhydraten in de vorm van brood, pasta, rijst en aardappel eens achterwege! Als je een goede eiwitbron kiest en je zet er groente en/of salade langs heb je ook echt voldoende. Het zit vooral in je hoofd dat dit niet zou vullen, want juist de koolhydraten uit een maaltijd maken dat we erna weer willen snaaien!  En bovendien krijgt jouw spijsvertering het dubbel zo zwaar met het verteren van de eiwitten.
  6. Oké de koolhydraten dus weglaten, hoe krijg je dan meer groente op je bord? Door te kijken of je groenten van de dag of een salade kunt bijbestellen. Ik geef meestal aan dat de frietjes, aardappel of rijst weggelaten mag worden en of ik in plaats daarvan wat extra groenten mag. Daar doen ze bijna nooit moeilijk over en vaak hoef ik daar niet eens iets voor bij te betalen. Dat klinkt misschien heel asociaal, maar tegenwoordig is dit echt geen issue meer.
  7. Je hoeft niet perse de riedel te volgen van voorgerecht-hoofdgerecht-nagerecht. Je hebt daar zelf de vrije hand in en kunt ook 2 of zelfs 1 voorgerecht(en) bestellen als je niet teveel wilt eten. Ook daar wordt écht niet gek van opgekeken.  Ik doe dit regelmatig, omdat ik mij niet prettig voel als ik met een propvol gevoel van tafel kom.
  8. Laat alcohol staan of kies voor 1 glas wijn! Alcohol of cafeïne bij de maaltijd zorgen ervoor dat mineralen en vitaminen niet goed worden opgenomen. Bovendien krijgt je lever een extra tik, waardoor hij zich niet kan focussen op de hoofdtaak en dat is ‘t voedsel verteren wat jij net genuttigd hebt. Kun je het niet laten? Kies dan 1 glas en geniet er dan gewoon 100% van. Voor die keer dat je gaat uiteten is het echt geen catastrofe en hey je bent waarschijnlijk ook goedkoper uit!!
  9. PRAAT dus over je eetwensen! We hebben allemaal een mond gekregen om te communiceren. Gewoon benoemen hoe je een gerecht graag samengesteld wilt hebben.Je hoef je echt niet te schamen, want het is toch ook jouw lichaam waar het voedsel ingaat?
  10. Ik heb me heel lang geschaamd en durfde daardoor niet aan te geven hoe ik het graag wilde. Daar had ik vooral mezelf mee, want  ik was diegene met het beknepen gevoel aan tafel.
  11. En als allerlaatste RELATIVEER!! Hoe vaak is het dat je gaat uiteten? Waarschijnlijk niet zo vaak, bijvoorbeeld alleen bij speciale gelegenheden. Geniet gewoon van ’t moment, het samenzijn en natuurlijk van ’t eten. Er blijft echt nog genoeg over op het moment dat je bovenstaande tips zoveel mogelijk toepast. En lukt dat niet helemaal, straf jezelf dan niet. Je hebt je best gedaan en kunt het morgen weer oppakken.

Blijf vooral vriendelijk en lief tegen jezelf, dan kun je ook van ’t moment en t samenzijn genieten!

Je bent tenslotte op vakantie. Het hoeft niet PERFECT te zijn.

 

Vind je het toch nog lastig om goede keuzes te maken? Schroom dan niet om mij te vragen. Ik help je graag! 

 

Vond jij deze blog leuk en interessant? Deel hem dan op je facebook, Linked- in profiel of verstuur hem iemand per mail!